Zaterdag 30 december - Airlie Beach > Townsville

17 januari 2024 - Townsville, Australië

....toch goed om de zaken nog eens even terug te lezen, want het liep niet helemaal goed met de dagen. Even zitten kijken hoe dat nu toch kwam, maar ben eruit: op de een of andere manier heeft mijn telefoon de foto's op de betreffende dag wel de Nederlandse tijd meegegeven. Hoe dat kan, snap ik eigenlijk niet, want de Australische sim-kaart was actief en ook de klok op mijn telefoon stond altijd goed. Ook toen we de vreemde tijdzone van NSW > QLD over gingen:

tijdzones

Ook vreemd: mijn fotoalbum op de telefoon heeft 2 dagen met 30 december....

Anyway, we worden opgepikt door de shuttle, want afsluitend voor wat betreft Airlie Beach en de Whitsundays gaan we vanmorgen zeekayaken vanaf de Shute Harbour Marine Terminal. Voordat we te water gelaten worden een uitgebreide briefing en als we reddingsvesten aan hebben getrokken, man man, dat is een partij warm in die kokende zon, kunnen we ons de tweepersoons kayaks in persen. Deze worden ook nog eens met een warme, waterdichte hoes, afgesloten, dus ook de beentjes worden niet alleen niet nat, maar zeker niet koud. Bijkomend voordeel: kunnen ook niet verbranden, want dat kon vandaag, met de zon, nog wel eens vervelend hard gaan. Pet en zonnebril op, armen ingesmeerd en gaan. We zijn met een paar andere kayakers, een Europees stel, Frans gezin en twee Aziaten, en die laatste twee hebben, zo te zien, niet al te veel kayak ervaring. We worden door twee gidsen begeleid en opvallend dat die petten met nekkragen en zelfs handschoenen en zelfs een buff. Die zijn niet gek!

Via een aantal eilanden zetten we koers naar Whire Rock Reef. Valt niet helemaal mee, vanwege getijdestroming en ook de wind op open zee. Daar aangekomen mogen we, als we willen, een stingerpak aan om te snorkelen. Tja, ook nu weer te erg, het water is behoorlijk troebel ook door de stroming, dus niet veel te zien. Maar, wel lekker afkoelen! De gidsen hebben drankjes, fruit en repen meegenomen en we wandelen nog even naar de andere kant van het eiland, voordat we terug gaan peddelen, via een andere route. De gids waarschuwt dat er schaduwen onder de kano's door kunnen schieten, pijlstaartroggen.

Terug in de haven halen we alle kayakken uit het water, man wat een hitte in de zon, met de vesten aan. De shuttle brengt ons terug naar de camping. We zijn al volledig ingepakt en uitgecheckt, de auto's staan, voor de slagboom, vol in de zon. Alles wat in de auto ligt, is niet aan te pakken zo heet, hoesje om de telefoon is zelfs zacht geworden. Als afscheid gaan we lunchen bij Shibby's Fish and Chippery. Je mag raden wat. Koud biertje erbij en dan is het omkleden en de auto in, op naar Townsville.

Ook nu voelt het weer als een beetje afscheid, was een fijne plek om te zijn. De rit naar Townsville is ruim 3 uur en zo te zien is iedereen vrij moe (slapers op de achterbank). Ook nu voert de route niet langs de kust, maar gaandeweg wordt het landschap wel weidser. Zien we enorm grote vogels, mega, maar geen idee wat het was. En kangoeroes. Ook rijden we door dichtgespijkerde slaapstadjes met veel kerken, vaak ook twee kerken direct naast elkaar. Niemand op straat, apart. Maar, er is in ieder geval wat te zien.

We boemelen Townsville binnen, ook een aparte stad door de uitmonding van de rivier, grote bruggen, stadium en zowel rechte straten (van die vierkanten) als kronkelige straten. Op naar The Robert Town, waar we een paar kamers hebben gereserveerd. Ultra relaxte kerel geeft de sleutels, 'you've already paid, have a good one'. We installeren ons, alles moet uit de auto, want morgen vliegen we naar Sydney terug en gaan dan in de stad op zoek naar een kroeg. Valt in eerste instantie helemaal niet mee, want er lijkt niets te gebeuren. Na enige moeite parkeren we de auto's en lopen feitelijk weer terug en lijken dan de straat gevonden te hebben waar wat zou kunnen gebeuren.

Uiteindelijk komen we terecht bij een hotel dat op de 2e etage aan de straatkant een soort open rooftop restaurant heeft, dit gaat 'm worden! We installeren ons en besluiten dan alsnog om met z'n 2-en de auto's op te halen en terug te rijden naar het hotel. Zodat we, nadat we weer teruggelopen zijn, iets meer kunnen drinken dan 1 biertje. Dit was de investering van die 20 minuten meer dan waard: lekkere gerechten, bier en cocktails en uitzicht op de toch wel vreemde straat waar het wel drukker wordt. Ik zal er nog wat foto's enzo inplakken later, kom gerust terug.

En dan, ja, toch terug, want alles goed inpakken voor de vlucht morgen en inleveren auto's.