Vrijdag 29 december - Airlie Beach

16 januari 2024 - Airlie Beach, Australië

Vandaag gaan we de hele dag met hetzelfde schip op pad, ditmaal echt naar de Whitsundays Island National Park. Er is niet veel wind, dus zeilen gaat niet lukken en we hakkepuffen rustig de zee op, tussen de eilanden door. Omdat het een zeilschip is, is het niet het snelste schip, maar dat is toch eigenlijk wel prima, lekker weertje, niet al te veel mensen op het schip, relax. Na goed 2,5 uur varen komen we aan bij het eiland en daar kunnen we naar een aantal uitkijkpunten lopen en uiteindelijk ook het strand. Tja, dan denk je stranden gezien te hebben, blauw water ook, maar dit is echt next level. Google maar eens op Whitsundays en probeer je er dan een voorstelling van je te maken als je er daadwerkelijk zou staan. Onwaarschijnlijk. Heerlijk het water even in, foto's maken, er zijn wat vissen en er zwemt een klein haaitje rond. Werkelijk adembenemend mooi. Het strand loopt heel erg langzaam af en als we terug lopen, want de boot gaat weer weg, merken we dat het langzaam vloed aan het worden is, en, dat daarmee ook onze tassen, met daarin kleren, water en telefoons, een beetje zwemles aan het nemen zijn......

Gelukkig zijn de hedendaagse telefoons enigszins waterbestendig, op wat stroeve knoppen en een telefoon die een dag of twee geen geluid kan maken na, valt de schade mee. We worden opgepikt door het motorbootje om terug aan boord te gaan. We varen naar een ander eiland, waar we, vanuit de boot, de gelegenheid krijgen om te snorkelen. Een stingray pak (= om jezelf te beschermen tegen roggen) en snorkels worden uitgedeeld, desgewenst ook een poolnoodle.

Tja, hoe verwend kan je zijn, het strand vanmiddag was prachtig, maar dit valt een beetje tegen. Het water is niet heel erg helder en er is niet veel vis. Dus een tip: ga je deze kant op, EINDIG dan met Lady Elliot, want daar zijn we verpest met schandalig veel beesten en helder water. Maar goed, klein ding wat wel anders is: het koraal heeft hier meer kleur. We kruipen weer aan boord en en dan vangt de terugreis aan, weer ruim 1,5 uur boemelen. Eten en drinken worden geserveerd, dus weer, relax, wat wil je nog meer! De shuttlebus brengt ons vanuit de haven weer terug naar de camping. Dan is het een kwestie van prakkie eten in elkaar zetten, biertje en tukkie doen.