231 januari 2024 - Kaarten enzo

3 april 2024 - Sydney, Australië

Dat zaken in Australië anders zijn dan in NL, dat is natuurlijk logisch. Maar toch een paar opvallende zaken:

- een pinpas doet het gewoon NIET in Australië, Je kan er wel geld mee opnemen bij een automaat, meer niet. Duurt toch best lang voor dat je dat door hebt

- OV kan je gebruiken, met je credit card, eenvoudig en goedkoop

- Je credit card wil zo nu en dan, ter controle, een pincode, dan sta je ineens raar te kijken, want dan lukt inchecken bij OV dus ineens niet, wat alles is swipen..

- gekke beestjes, ter land en ter zee zijn alle beesten die je tegenkomt globaal uit op 3 dingen: je steken, je dood maken of opeten. Op Fraser Island waren dat de vele superirritant stekende mega steekvliegen. In het water pijlstaartroggen, kwallen en ook haaien (alleen lieve haaien gezien overigens). En op land spinnen en slangen. Gek genoeg wen je er toch ook aan, dat spinnen boven je in toilet zitten of over randje van de douche lopen. En wordt kamperen gedurende de donkere avond en nacht daar niet door gedomineerd. Je vraagt je wel telkens af hoe je ermee om moet gaan, bijvoorbeeld een kangoeroe die steeds dichterbij komt en niet weggaat > kangoeroes zien vooral beweging, dus als je stil in een stoel zit...

En dan het parkeerticket in Sydney. Ging lang goed, in hotel laten afstempelen en dan betaalde je bij de automaat maar 25 dollar voor een dag. Tot, op een ochtend, de automaat 124 dollar aangaf. Kennelijk had afstempelen niet gewerkt. Terug naar hotel, niemand achter de balie, dus weer bellen. Geeft de baliemeneer aan: ja, ik sta nu onder de douche, dus ik kom eraan. Stempelt weer de kaart af, weer terug naar de parkeergarage. Toen was er weer 12 dollar bijgekomen. Toen was de tip: gewoon betalen en dan via website terugvragen. Mijn geduld was toen inmiddels al de stoepgoot in gedreven. Okee, dan maar betalen, met de credit card. U raadt het al: die doet het niet. Sterker nog, allebei de kaarten doen het niet, want, we zitten weer op het 'pincode invoer momentje'. En dat kan niet, want, het is betalen door te swipen. Dan de meneer maar gebeld die in de parkeerautomaat zit en, hoe kan het, die bouwt ons ticket om, zodat we wel kunnen betalen, die 25 euro, want, ondertussen hebben we niet alleen 30 minuten door de stad gedoold om een geldautomaat te vinden, de parkeerautomaat accepteerde ook deze hagelnieuwe biljetten niet. En met de 25 dollar, deed onze creditcard het wel..

Jouw reactie