Zondag 31 december - Townsville > Sydney

30 januari 2024 - Sydney, Australië

Voelt toch een beetje als een afscheid, we moeten naar het vliegveld, terug naar Sydney. We moeten goed kijken wat we wel en niet mee kunnen nemen. We mogen maar 20 kg mee in de kist, dus 8x20 = 160 kg totaal. Terwijl bij Emirates het 35 kg/pp is. De koelboxen achterlaten, gasflesjes, de pot appelmoes, die uiteindelijk toch niet opgegaan is. Het markeert het einde van het kampeerdeel van de trip. We rijden naar de luchthaven van Townsville, zal toch vast niet al te groot zijn, én, is maar kwartiertje rijden. Dat dacht je, want, heel vreemd, tot aan het inleverpunt van de huurauto, geen tankstation..Dus, we moeten terug, en jawel, op de terugweg, in Townsville, zit een tankstation, is toch onhandig...

Door na het tanken een Uey te chucken (google) komen we weer op de route en dus ook weer snel op vliegveld. Inchecken gaat redelijk vlot, een deel van de backpacks moet bij odd-size luggage. Voelt toch altijd weer als een soort loterij. Het is erg druk voor dit kleine vliegveldje, lijkt erop dat veel Aussies voor oudjaarsdag een vluchtje pakken naar de familie, maar uiteindelijk vliegen we ervandoor. Halverwege de vlucht pakken we nog even het uur tijdsverschil erbij, dat is dan weer jammer en landen we in Sydney.

Bagage ophalen en gaan. Best vreemd om, na 2 weken, weer hier aan te komen met je bagage. Een touringcar taxi is vlot geregeld, waarom gaat dat eigenlijk in Nederland niet zo soepel? En voor we het weten staan we voor ons hotel in Sydney. Ook grappig, voelt heel anders, maar is slechts 600 meter van het Vulcan hotel waar we de 2e dag zaten.

Snel inchecken, douchen, omkleden en dan met de taxi naar de overkant, alvast op weg naar de dierentuin voor oudjaarsavond. Leuk om een keer, zonder dat een van ons zelf rijdt, over de Harbour Bridge te gaan en om je heen te kunnen kijken. We zijn in de wijk Mosman en het is een goed idee om de avond (ook al is het middag) te beginnen met een drankje in The Buena. Een biertje, of cocktail, met een hapje, ondertussen potje kaarten en, hee, buiten wordt er gerookt, zou dit dan de kans zijn om een klein Van der Donkje te roken...

We lopen richting Taronga Zoo en daar staan flink wat meer feestgangers die kennelijk ook kaartjes gekocht hebben voor oudjaar. Hoewel het niet heel lang duurt, zijn we na ruim een half uur binnen en gaan we naar de designated area. Daar blijkt dat we toch een tikkie laat zijn, want het gras is al aardig vol en bezet. En we zijn natuurlijk met 8 personen. Tot ons grote geluk zit er een Duits gezin, vader, moeder en 2 kinderen op een heel groot kleed. De wandelschoenen lekker uit, die markeren de 4 uiterste hoeken van het kleed en achter het kleed (en tussen het looppad) nog een strook gras. Op het moment dat we daar neerstrijken worden de grenzen van het kleed nog eens nadrukkelijk bevestigd, terwijl, als ze iets op zouden schuiven, wij perfect konden zitten. Nu kan ik een flauwe Duitse grap maken over het claimen van land, maar dat doe ik toch maar niet, of wel? Heel apart. Iets verderop is een stel feestvierende mensen uit Azië zo vriendelijk om ons wel de ruimte te geven. Fijn, maar apart blijft het. Aangezien we tickets hebben met meer dan voldoende eten en drinken, kan de pret om 19 uur beginnen. Er is telkens live muziek, het is niet heel warm, maar enorm relaxed.

En als dan om 21 uur het eerste vuurwerk er is, begeleidt door muziek, is het toch wel magisch. We zien Harbour Bridge, het Opera House en eigenlijk op 8 plekken op en naast het water het vuurwerk synchroon met de muziek gaan. Dan lijkt het lang wachten, tot middernacht, maar door de leuke live muziek, een biertje hier en daar, flesje bubbels, nog een flesje bubbels? is het ineens 12 uur. Nog prachtiger vuurwerk met muziek en een lichtshow op de Harbour Bridge en je dan ineens realiseren dat je dit normaal op tv zit omdat ze dan altijd zeggen dat Sydney als eerste het nieuwe jaar in gaat..

Na het vuurwerk is vrijwel iedereen meteen in de aftaaistand en gaan wij ook huiswaarts. In de woonwijk naast de dierentuin (prachtig wijkje om te wonen overigens) pikt, na enige tijd, dezelfde taxibaas ons weer op. De meter staat uit, dus ik kan me zo voorstellen dat hij, ondanks dat hij moet werken, ook een prettige omzet draait. En tegen 02.30 uur zijn we weer terug in het hotel. Maffen maar en dan morgen (eigenlijk dus vandaag al) maar dapper aan het nieuwe jaar beginnen.