Woensdag 27 december - Fraser Island > Airlie Beach

12 januari 2024 - Airlie Beach, Australië

Vroeg op en vroeg kamp opbreken, want, vandaag hele lange dag rijden naar Airlie Beach. Zal niet meevallen, maar als gevolg daarvan hebben we wel een dag extra in Airlie Beach. De terugrit naar Kingfisher is eigenlijk zo gedaan, dus kunnen we, terug op het asfalt, de banden weer oppompen. Het geluk wil, dat we zelfs een boot eerder naar het vasteland kunnen nemen, dat scheelt weer een uur. We rijden terug naar Aussietrax en leveren de auto's in. Uiteraard moeten we nog wat verrekenen vanwege de andere auto, maar dat is vlot geregeld. Sterker nog, onze 'vorige' auto moet vanmiddag alweer opnieuw de verhuur in..

IMG20231227092807

We gooien alle spullen terug in onze andere auto's en dan begint de rit. Gelet op de eerdere ritten zal het een lange en ook saaie route worden en zo jammer dat de 'snel'weg niet langs de kust gaat. In de verte passeren we Bundaberg, wat je kan kennen van de flesjes Ginger Beer. We stoppen bij een tankstation voor wat koude drankjes en weer door. bij Rockhampton. Daar passeer je de steenbokskeerkring en dan kan je zien aan alle mega steenbokken die in de stad staan. Grappige is natuurlijk wel, dat de zon hier 6 dagen geleden precies boven stond en in een rechte lijn van oost naar west ging. Nu gaat de zon weer iets over het noorden naar het westen.

Ondanks de eerdere boot is het een taaie rit. in tegenstelling tot de route van Byron Bay naar Hervey Bay, zijn er niet veel borden met quizvragen langs de weg. Daar wel, om iedereen wakker te houden. Door de grote afstanden en saaie wegen is in slaap vallen kennelijk een serieus probleem. Ook borden als: driver reviver, when open, free coffee. Gek genoeg, ze zijn altijd dicht, dus NO free coffee.

De weg en het landschap veranderen nu wel. Het landschap is meer open, dus je kan verder kijken, normaal is de weg ingesloten door hoge bomen. Dus we zien veel kangoeroes. We rijden door vreemde stadjes, dichtgespijkerd en al, heel bijzonder en ondanks het uurtje extra, gaan we het niet voor donker redden. De stemming in de andere auto wordt daar niet beter van, dus wordt er online al gezocht of er geen motel o.i.d. in de buurt is. Dat lukt niet, dus we zullen door moeten rijden. Donker is ook echt donker en toch wel spannend, want groot gevaar met overstekende kangoeroes. Maar uiteindelijk, Airlie Beach, we checken in en rijden de camping op. Reactie vanaf de achterbank: ik moet even wennen, want hier zijn mensen.

Dat klopt helemaal, want het stuk camping met elektra staat bom- en bomvol met pickups en grote caravans en iedereen staat echt strak tegen elkaar aan. Australië is zo'n groot land, met zo weinig inwoners en kennelijk vinden ze het dan toch niet erg om ZO DICHT op elkaar te staan. Poe, ff wennen.

Wij zitten op het veld zonder elektra en daar is vrijwel niemand, paar tentjes. En na even acclimatiseren zetten we ons kampje op. Biertje drinken, we zijn er, veilig en wel, maar wat een lange ri

IMG20231226120055

Van reisblog naar fotoboek