Dinsdag 26 december - Fraser Island

12 januari 2024 - Fraser Island, Australië

Door alle zingende en schreeuwende beestjes zijn we, uiteraard, weer vroeg wakker. Het is droog, hoe fijn is dat. Het is nu wachten op onze nieuwe auto die gebracht zou moeten worden. Als je denkt, hee dat zegt me niks, tja, dat was een kleine aanpassing in het verhaal van gisteren... Omdat we een auto langzaam rond horen rijden, gaan we op zoek of dit misschien onze vervanger is, dus ook de andere camping rondgelopen, maar helaas. Dan maar even met de auto naar Central Station, want misschien heeft Dudemans gisteren niet goed geluisterd en rijden ze de auto daarheen. Op Central Station is geen auto te bekennen, dus nog maar een rondje lopen en dan, ja hoor, komt er een auto aangereden, is onze nieuwe bolide. Terug op de campground gauw alles overhevelen. Papierwerk hoeft niet gedaan te worden, we vergeten de permit uit de andere auto te halen...

Ditmaal hebben we een nieuwe(re) Landcruiser Prado:

prado

Een automaat, permanente 4x4 + diff lock en hier is niet alles uitgezet en weggeknipt, dus vol met de snufjes die je in moderne auto's hebt. Maar ook 5 rode lampjes die branden: collision avoid, ABS en andere, toch wel belangrijke dingen, die het kennelijk niet doen.Nou ja...

We  rijden weer naar Eurong en ja, dit rijden is natuurlijk next level, helemaal niet hard werken, veel pk's, maar wat is eigenlijk leuker? Die ander auto, de rijdende milieuramp, had natuurlijk ook wel iets. bij Eurong rijden we 75 mile Beach op, want ons doel is Indian Head, ruim 100 kilometer over het strand. Vandaag is het tij het gunstigst, dus we kunnen lang over het strand rijden. Doordat het water terug gaat naar eb en er nog veel regenwater uit het oerwoud het strand op loopt, is het wel uitkijken geblazen. Aan de ene kant wil je niet vast komen te zitten in diep, mul zand, maar ook niet ineens de auto in de prak rijden, of over de kop slaan, wanneer een door het water uitgesleten geul te diep is (video). Het is natuurlijk geweldig om over het strand te crossen. Door diepe plassen en zacht zand te raggen. De geulen zijn gelukkig niet diep, maar een geul kan wel ineens 60 cm lager liggen. Als je dan 60 rijdt, geeft dat een ongemakkelijke klap (of meer).

Bij Happy Valley gaan we even het strand af om een koffietje te halen. Een erg leuke plek. Een volgende keer Fraser zou dit zeker een plek voor overnachten worden. We rijden door naar het scheepswrak SS Maheno dat op het strand ligt. Wel uitkijken, want er rijden veel auto's en die rijden soms pittig hard. En ook kunnen er ineens vliegtuigjes landen.. Langs de Pinnacles en Red Canyon door naar Indian Head. Daar moet je even omheen, door lekker mul zand, dus in lage gearing. Voorbij Indian Head zijn de Champagne Pools, en, je kan het raden, tijd voor een plonsje.

Fraser-island-tours-champagne-pools2

Her rommelt een beetje en al snel regent het flink, met dito onweer. Einde plons dus! Snel omkleden en dan maar aan de terugreis beginnen. Het onweer hangt dreigend boven de oceaan met continu flitsen, mooi om te zien. Door de regen is het strand lekker hard geworden. Al snel is het weer droog, en warm en maken we stop bij de Pinnacles voordat we een lunchstop inlassen op een camping. Dan, voordat het weer vloed wordt, de rit naar Eurong, daar nog wat boodschapjes en de dagelijkse zak ijs voor de koelboxen en terug naar kamp voor een avondje chillen. Hopelijk geen regen...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s