Donderdag 28 december - Airlie Beach

16 januari 2024 - Airlie Beach, Australië

Ook op deze plek wordt je vroeg gewekt door een keur aan, ik denk, vogels, maar soms lijken het ook apen of baby's. Toch ook vreemd is en blijft het, dat het zo vroeg licht wordt, we komen echt uit de donkere Hollandse winter, zoveel is duidelijk. Het is ongelooflijk warm in de tent geweest, de hele nacht, vanavond maar alleen met de binnentent slapen. En het warmt nog sneller op, heel andere warmte dan op Lady Elliot of Fraser. Omdat er op het no-elektro veld veel ruimte is, én er al veel mensen weg zijn, besluiten we om de tenten richting de kant te slepen, in de hoop dat daar meer schaduw zal zijn. IJdele hoop, rond 21 december staat de zon natuurlijk recht boven ons te branden.. Idee was leuk.

We lopen naar het naastgelegen winkelcentrum, voor ontbijt en andere boodschappen en dan pas merk je dat het helemaal niet fijn is, de airco binnen. Want, je zal een keer naar buiten moeten.. Ook dat grote verschil hebben we eerder nog niet gehad. De ochtend en middag hebben we nu 'extra' door de lange rit van gisteren. Dus we gaan op zoek naar een strand. Dingo beach, half uurtje rijden, gaat het worden. Een prachtig strand, met tafels onder de bomen en een afgezet stuk zee, tegen haaien, roggen en kwallen.

We maken een lunch op het bountystrand en dan is het tijd voor een plonsje. Jammer, blijkt er net een kwal toch in het afgezette stuk te zwemmen... Dan maar beetje rustig chillen, een stel gaat liggen bakken in de zon. Terug naar Airlie  Beach nog even ijs gehaald voor de koelboxen en dan gaan we naar de haven voor onze sundowner sunset cruise.

Ik had een reservering gedaan bij een restaurant, maar nog geen reactie. Dus voor de zekerheid maar even langs rijden dan, want de website was ook wel bijzonder, ze waren open tot laat in de nacht, gingen open vroeg in de nacht en waren gesloten... Maar reserveren kon wel, website doet het: https://www.villagecafe.com.au/ . Goed  dat we gingen checken, want het is nergens te vinden, maar, een alternatief gevonden. Ook een beetje apart, want 19.30 of 20 uur was lastig, want dan zijn ze aan het afsluiten, tenzij het druk is...

EDIT - namens de redactie, restaurant was wel te vinden, maar ontzettend dicht, geen licht, geen beweging.

Op naar de haven en inschepen op ons zeilschip en we varen weg, met een drankje, nog een drankje, genietend van de onder gaande zon. Voor Mirjam iets minder, want Mr. Headache is nogal fors aanwezig, super vervelend. Ondanks de bewolking prachtige zonsondergang en fijn om op het water met z'n allen te genieten. Veel te snel staan we weer aan wal, en dan op naar het restaurant. Waar het gewoon nog druk is. Hoewel het kamperen basic is geweest op Smokey Cape en Fraser en daarna gewoon redelijk basic, is het dan toch ineens wel heel erg lekker om ergens wat te eten en drinken, zittend op gewone stoelen. Tegelijk wordt het de avond van de onthulling van Secret Santa, waarbij vooraf iedereen zijn theorieën deelt. Ik heb, doordat ik me door corona niet fit voelde, geen enkele theorie en dus ook geen enkel idee wie mijn secret santa zou kunnen zijn. Dus ik verontschuldig me alvast. Kan ook zijn dat er niets te merken viel? Kennelijk ben ik wel aardig geweest, want ik word door meerderen gezien als hun secret santa... Voor als je meer wilt lezen: secret santa

Terug naar de drukke camping, waar iedereen zit te bbq-en etc. nog een paar kleine biertjes en dan weer proberen in de hitte te pitten.