Op naar de Preikestolen

30 augustus 2023 - Preikestolen camping AS, Noorwegen

Vanochtend weer wekkertje voor de boot. Ditmaal om de Lysefjord helemaal uit te varen naar Lanes. Een tochtje van 2 uur.

Het is passen en meten, 3 campers en 2 autos die achteruit de kleine ferry op moeten. Maar moet gezegd, de mannen geven zeer duidelijke aanwijzingen, dus bij niemand stress.

We varen onder de Kjeragbolten door, langs Flørli en ook onder de Preikestolen door. Bizar om daar straks op te staan, als het goed is..

Voor het eerst een lekkere streep zon, dus van de boot af meteen even aan het fjord gezeten. Lekker eindelijk iets van 16 graden.

Door naar Jørpeland. Vorig jaar in de stromende regen, nu prachtig zonnetje. Het bakkertje heeft nog steeds al die lekkere dingen. Fijn hoor even, want de beentjes voelen toch wat zwaar aan, na het trappetje gisteren.

We rijden naar de haven om daar onze rugzakken in te pakken voor de tocht naar de Preikestolen. Is enkele reis naar 2 uur, naar we willen later gaan en er dan in een tent overnachten.

We starten in de heerlijke zon tegen 13.30 uur en het ongelooflijk wat een volksstammen de route af komen. Maar goed, die zijn dan straks lekker weg als wij er zijn.

Na ruim een uur begint de speurtocht naar water en een plek om straks de tent neer te zetten. Op veel plekken enorm drassig, vele wind, maar op 750 meter voor de top hebben we dé plek gevonden. Beschut, uit de wind, vlakbij stromend water en niet te dicht bij het randje. Nu maar hopen dat niet meer mensen deze spot op het oog hebben...

We gaan door naar de stoel en er zijn niet al te veel mensen meer. Geweldig mooi, hoog ook .

Terug naar de plek, kamp maken. Tent zetten, extra regendoek en meteen maar water tappen en filteren. Daarna flink koken met een zak commandovoer erin, Chinese rijst met gehakt balletjes. Best lekker. Kop koffie en thee erachteraan en weer op naar de Stoel.

Nu is er vrijwel niemand, heerlijke rust, maar, met een bijzondere wending, maar dat is even een kort ander verhaal.

Uiteindelijk zijn we er met een Duits stel en een Nederlands stel, dat maakt fotos maken wel weer makkelijk.

Dan toch voor donker maar terug naar bivak. Er komen nog wel wat Noren voorbij, die rennen in de avond even op en neer naar boven. Heel attent waarschuwen ze ons voor de trollen vannacht. Net voordat we naar Noorwegen gingen hebben we Troll op Netflix gezien ..

Even toilet maken, en ja, we denken aan alles, ook een schepje mee, en dan maar vroeg de slaapzak in. Morgen om 6 uur zonsopkomst. Rond deze periode precies in het einde van het fjord.

Zullen we een oog dicht doen????