Op naar Lysebotn

28 augustus 2023 - Lysebotn, Noorwegen

De route naar Lysebotn is niet zo gek lang, slechts 45 kilometer, maar een zeer bochtige weg naar het einde van het fjord. We rijden door mist/regen, prachtig gebied, zou zonder de bomen en struiken, maar zo IJsland geweest kunnen zijn. We zien langs de vele haarspeldbochten eveneens vele campers staan die veelal ook vroeg naar de Kjerag gaan. Net als wij.

De Kjerag is niet perse ver, maar 10 kilometer retour, maar zeer uitdagend over gladde rotsen waar je je langs en over moet worstelen langs kettingen. Het is behoorlijk druk waarbij, op zn zachtst gezegd, de mensen een verschillende wijze van voorbereiden en uitrusten hebben.

Door de telkens opkomende mist en regen een zodanig gladde overneming dat we besluiten af te breken. Heel jammer, maar op dag 1 je poten breken of een fjord in storten is ook niet perse handig. Dus een moeizame klautertocht terug naar de start.

Een paar kilometer terug langs de weg een hike gestart. Ook door zeer naar terrein in regen en mist. Na ruim een uur besloten om ook maar niet verder te gaan, gelet op het weer en terug naar ventje gegaan. Maar was wel een heel vette wandeling.

Besloten om kamp op te slaan in Lysebotn, vanwege het slechte weer, maar voor de camping gekozen.

Normaal is hier vrij weinig te doen, los van het feit dat er, kennelijk, op maandag veel Spanjaarden zijn. Die komen kennelijk met een dagtocht uit Stavanger? Allemaal prachtige kleren aan, dus wij moeten het, qua blikken, met onze natte zooi een beetje ontgelden. Maar, bier met pizza maakt alles goed.

Tegelijkertijd is er ook andere drukte, veel Nederlanders. Zou gaan om secret show, zegt de bediening.

Er loopt iemand met een trui van de beste zangers 2023, we zien commando Ray van Kamp van Koningsbrugge en later ook Jan Versteegh. Maar wat is het?

Uiteindelijk komt de zon door en wordt het tijd voor een biertje op het terras. Misschien horen we nog wat... Enige dat we kunnen horen is dat Jan zit te facetimen met thuis . Weten we nog niets.

Als na het koken van ons maaltje buiten, de lucht betrekt en de wind aantrekt nog een laatste koffie met whiskey aan de baai en dan wordt het toch echt binnen bivakkeren in ventje, maar dat kan heel erg best. Beetje op tijd naar bed, morgen de boot naar Flørli 4444 om 8.10 uur