Lysebotn deel 2 - het mysterie van de tv opnamen

29 augustus 2023 - Lysebotn, Noorwegen

Vandaag is het wekker zet tijd, want we moeten om 8.10 uur das Bootje hebben naar Flørli. Want vandaag staat, met Flørli, de hoogste trap van Europa, of de wereld op het program? Het betreft de trap naar het waterbassin van de waterkrachtcentrale met de naam....

Een flinke trap, kunnen we zeggen, beetje glad door verwering en de regen, soms een leuning, soms een staalkabel die losjes hangt.

Naast het smalle trapje loopt de pijpleiding of de servicerails. Veelal hoog boven de grond. Ellendig was het aantal keren dat we moesten oversteken, dus ja, over die rails. En ja, niet ieder stuk was even steil. Wel elke 10 treden een bordje met daarop het aantal treden gedaan. Kan helpen, kan je ook tegenwerken psychisch gezien.

Voorzichtig omhoog, niet uitglijden en niet te vaak naar beneden kijken. En dan, met zon, bereiken we na ruim 2 uur trede 4444 bij het bassin.

Tijd voor ontbijt, cupasoup met crackers. En dan maar weer terug. Wetende wat er kwam, met sommige treden zo glad en vooral smal dat het heel langzaam achteruit lopen is.

En dan, tegenliggers, hoe doe je dat, de treden zijn nog geen 40 cm breed. Dan maar midden op de rails, wachten. Blijkt het de opname crew te zijn. De tweede is de producent, nummer 3 en 4 zijn camera mensen. Leuk hoor, die zooi de trap op sjouwen.

Dan is dus ons doel om beneden te zijn, voor de 16 kandidaten gaan starten. Want, zoveel weten we inmiddels, het is een survival programma, tocht van 14 dagen, valt geld te winnen. En vandaag was de start.

Gisteren hadden we s avonds de briefing al gezien...

Eerder vandaag zijn de kandidaten verderop van een hoge brug moeten springen. Daar varen we morgen onderdoor. En nu komen ze met ribboats deze kant op. We zijn op tijd beneden om ze aan te zien komen.

Wij eten wat, om tegelijkertijd te zien dat ze opnamen maken met de meeste geweldige drones, scènes moeten over, wij moeten weg, want de Noorse vlag moet in het shot, niet wij in het shot. Zie dus de foto...

En na nog wat pogingen mogen wij er dan langs, zullen we notabene onze enige boot terug nog missen??

De spanning was merkbaar bij de crew. Dat merken we later nog meer, want er moesten nog allerlei permits geregeld worden ook met prive eigenaren van terrein wat ze kennelijk passeren.

Dus, toen was het tijd voor een biertje en dat vindt Jantje versteegh ook. Best leuk hoor, maar er zijn kennelijk zo veel mensen nodig voor een dergelijke productie, het hele gehucht is er een beetje door ingenomen.

Een voordeel, kennelijk eindigen ze over 14 dagen op de preikestolen, terwijl dat ons plan is voor morgen :). Dus weer t wekkertje zetten voor das Bootje en dan morgenvroeg eerst twee uur boemelen door het Lysefjord. Eerst langs Kjerag, dan Flørli, onder Preikestolen door, naar Oanes.