Otta, dus niet naar Odda

4 september 2023 - Otta, Noorwegen

Het is zowaar droog vanmorgen! Koffietje en theetje en gassen maar, terug naar het noorden, door Jotunheimen, weer naar Lom.

We hebben van de Noren geleerd dat de benzinestations dagprijzen hanteren een vlak voordat we het park inrijden zitten we bij de Shell de dieselprijs onder de 20 kronen, dus...

Het weer is aanmerkelijk beter en we zien nu wel grote delen van het prachtige Jotunheimen. Na 1,5 komen we in Lom aan, boodschapje doen, watertank vullen en de retour dumpen en, natuurlijk, naar de bakker, ontbijtje scoren. De bakkers zijn toch echt overal top hier.

Inmiddels schijnt zelfs de zon uitbundig. Dus en route naar Otta. Het duurt niet lang en we staan stil. Een blusheli schept zakken met water uit de brede rivier naast de weg een gooit deze leeg ergens rechts voor ons op een paar 100 meter op de berg waar de weg langs loopt.

Als de helikopter naast de weg landt, om van brandstof te worden voorzien, kunnen we erlangs rijden. Het lijkt erop dat er een aardverschuiving is geweest en ze de helling willen testen door er ineens grote hoeveelheden water op de gooien. De weg is intact, test geslaagd lijkt me. Her en der is sowieso schade te zien van storm Hans van een paar weken geleden, aardverschuivingen, scheuren in de weg en de rivier heeft duidelijk heel veel hoger gestaan.

In Otta is het bijna zomer, we tikken de 19 graden aan. Even parkinformatie halen bij de vvv, op het station.

Die is dicht, permanent, vanaf afgelopen 1 januari. Er liggen nog wat folders en een gebruikte heroïne door in de schap. Oh, er rijden ook geen treinen, misschien nog als gevolg van Hans?

Op naar Rondane nationaal park.