Op naar Loen

2 september 2023 - Lovatnet, Noorwegen

Na de prachtige semi wild plek aan het water de motoren weer gestart en op naar Loen. Inmiddels volledig anders dan alle vooraf een beetje in elkaar gezette routes.

Dat is natuurlijk het grote voordeel wanneer je auto, keuken, woonkamer en bed bij je hebt. Want het wordt vandaag weer mooi weer. De komende dagen lijken namelijk helaas wel enorm veel regen te gaan geven.

Volgens de kaart een grote weg richting het noordoosten, maar dat is in Noorwegen nog altijd niet veel sneller dan 50 km per uur door de vooral bochtige en smalle wegen.

Het toeval wil dat we precies in Lavik aankomen als de ferrie er is, perfect gewoon. Inmiddels bootje 6 en het moet gezegd, het is wat regelwerk, maar als je dan de autopass en autopassferje aan je auto hebt gekoppeld, rijd je overal zonder moeite en veel goedkoper doorheen. Er zijn, als je op internet leest, nogal wat landgenoten die erop gokken de facturen op kenteken nooit te krijgen, maar dit is gewoon veel relaxter.

Aan boord tijd voor een koffietje met een pannenkoek als ontbijt. De zon komt steeds meer door de wolken heen.

Aan de overkant even tanken en dan volgt een rit van nog eens 2,5 uur ruim waarbij ons Ventje flink hard moet werken met alle passen en haarspeldbochten. Maar het landschap is wederom adembenemend mooi, bocht na bocht. En minstens zo verrassend is het, wat voor ongelooflijk grote cruiseschepen tot helemaal aan het einde van een fjord kunnen komen. Kennelijk zijn ze behoorlijk diep.

Een paar laatste bochten en dan rijden we Loen binnen, slaan rechtsaf naar het Lovatnet en daar begint een nieuw paradijs. Azuurblauw water van de gletsjers en een geweldige plek voor Ventje!

Time to chill, jaja, zelfs hengeltje uitgooien met als resultaat 1x dobber weg, 1x beet maar te laat en 1x beet en lijn doorgehapt. Maar wel leuk.

Tijd voor een pokébowl met de verse zalm en rivierkreeften uit Bergen en daarna vuurtje stoken met een klein drankje dat wel de neiging heeft te groeien naar een groot drankje.

Morgen de bakens verzetten naar het oosten, want daar zou het minder moeten gaan regenen, dus op naar Jotunheimen. En over een paar dagen maar er hier naar terug als de zon weer gevonden is...