Van paradijs terug naar basic
6 september 2024 - Tiveden National Park, Zweden
Voordat we uitchecken, gaan we nog even een douche pakken bij de receptie en halen we de gisteren bestelde lunch op. De attente dame wist ons er gisteren ook van te overtuigen dat we de eland sandwich moesten nemen, met als rosbief gesneden elandvlees, cantharellen en vers geschaafde mierikswortel. En, eerlijk is eerlijk, deze sandwich is heerlijk, en, gelet op de smaak bevestigt dit het vermoeden van gisteren, dat we eland steak op de bbq hadden. Aanrader dus, als je het ergens tegenkomt.
Ventje gestart en op naar Tiveden Nationaal Park. Qua afstand niet al te gek, maar kijkend naar de reisduur zal het wel om smalle weggetjes gaan, en dat klopte helemaal, de laatste 50 kilometer duurde meer dan een uur.
We rijden naar het bezoekerscentrum, maar dat is gesloten, enkel in het weekend nog open, ook hier, end of season. Maar er is een plattegrond van het park, meer hebben we niet nodig. Dus nu is het een kwestie van een plekje vinden voor de nacht.
Je zou denken, simpel, want je mag overal staan. Maar, dat is het dus niet, want er zijn apps voor, en wat is de narigheid daarvan, die gebruiken meer mensen. Want de mooie plekken zijn niet makkelijk vindbaar, vaak diep het bos in rijden. Vandaar dat die app zo handig is, maar het betekent ook dat er vaak al mensen staan, want we zijn aan de late kant
Als we bij het verkennen van een plekje meteen volledig lek gestoken worden door muggen, ze steken zo pijnlijk, taaien we af. Totdat, we een plekje langs een gravelweg tegenkomen, met een vuurplekje, precies een plek waar wij echt nooit gaan staan. En nu dus ook niet, want het is een prima parkeerplek en we pakken onze rugzakken om door het bos een paar 100 meter af te dalen naar het meer, en daar kamp op te slaan met ons losse tentje.
Prachtige plek aan het meer, steigertje erbij, vuurplek, mooier kan het bijna niet. Tentje onder de boom opgezet, kooltjes in de vuurplaats om onze zelf gevangen visjes te bbq-en! Enorm lekker, maar beetje klein, dus we zetten ook nog een blikje varkens procureur in het vuur. Dit blikje hebben we al meer dan een jaar bij ons, dus werd wel eens tijd.
Daarna het vuur lekker opgestookt, flesje rode wijn erbij en wachten tot de sterren weer kwamen. Hoe simpel en mooi kan het zijn (zeker als het niet regent...).
